AMZ-Kutno


AMZ-Kutno to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo z siedzibą w Kutnie, które od czerwca 1999 roku zyskało renomę na rynku krajowym i zagranicznym. Obecnie funkcjonuje w formie spółki akcyjnej, co świadczy o jego stabilności i ambicjach rozwojowych.

Głównym obszarem działalności tej firmy jest projektowanie oraz produkcja zabudów specjalnych do różnych typów pojazdów użytkowych. W ofercie AMZ-Kutno znajdują się między innymi:

  • ambulansy,
  • bankowozy,
  • autobusy klasy mini,
  • pojazdy specjalne dla służb mundurowych,
  • pojazdy wojskowe, w tym opancerzone.

Przedsiębiorstwo te wyróżnia się na tle konkurencji wysoką jakością produktów oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, co czyni je jednym z liderów w swojej branży.

Historia

Przedsiębiorstwo ASZ-Kutno rozpoczęło swoją działalność w 1999 roku jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Początkowo funkcjonowało w wynajmowanej hali o powierzchni 1000 m², co stanowiło fundament jego działalności. W 2014 roku znacznie zwiększyła się powierzchnia hal do prawie 14 000 m², a łączna powierzchnia gruntów, na których przedsiębiorstwo miało swoją siedzibę, wynosiła 100 000 m². W październiku 2015 roku nastąpiło istotne przekształcenie, bowiem firma przekształciła się w spółkę akcyjną.

W końcu 2006 roku zatrudnienie w ASZ-Kutno osiągnęło liczbę około 350 pracowników, co potwierdza rozwój firmy w tamtym okresie. Jeszcze większy skok zanotowano w 2009 roku, kiedy liczba pracowników wzrosła do 394. Przykładami innowacyjności przedsiębiorstwa były specjalistyczne zabudowy do karetek, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, których pierwsze 50 sztuk wyprodukowano w 2000 roku.

Profil produkcji tego rodzaju stał się jednym z kluczowych filarów działalności firmy. Z biegiem lat, asortyment poszerzył się o samochody opancerzone, pojazdy policyjne, autobusy oraz inne specjalistyczne pojazdy, co pokazuje dynamiczny rozwój i dostosowywanie się do potrzeb rynku.

Produkcja

W zakładach AMZ-Kutno produkowane są różnorodne pojazdy opancerzone, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Do najsłynniejszych modeli należą:

  • Bóbr-3,
  • Dzik 1/2/3,
  • Tur,
  • Tur II,
  • Tur III,
  • Tur V,
  • Tur VI,
  • Żubr.

Oprócz tych pojazdów, fabryka zajmuje się również przeprowadzaniem adaptacji, takich jak:

  • przystosowanie KTO Rosomak do roli pojazdu ewakuacji medycznej,
  • przystosowanie Scam SM55 do pojazdu dowodzenia,
  • adaptacja Scam SM55 na laboratorium chemiczne.

Model Dzik był realizowany w trzech różnych wersjach, które znalazły zastosowanie zarówno w polskich służbach mundurowych, jak i w eksporcie do Iraku, gdzie do lutego 2008 roku dostarczono ponad 600 sztuk. W 2008 roku wprowadzono nowy model samochodu opancerzonego Żubr, który zamawiano w ograniczonej liczbie przez Wojsko Polskie. Od 2006 roku rozwijana jest również seria lżejszych pojazdów opancerzonych o nazwie Tur, chociaż pierwsze z nich pozostały jedynie prototypami, które powstały w 2007 roku, a następnie rozwijano je do Tur V w 2015 roku. Dopiero Tur VI trafił do Policji w ilości 8 sztuk. W 2022 roku zaprezentowano z kolei najnowszy model, Tur VII.

Zakłady AMZ-Kutno miały również wielki wkład w produkcję karetek dla Wojska Polskiego, a także w 2010 roku zapewniły 20 pojazdów dla Bundeswehry, które bazowały na podwoziach Mercedes-Benz. Dodatkowo, karetki cywilne były eksportowane m.in. do Danii oraz Szwecji.

AMZ Kutno jest także producentem pojazdów skierowanych dla polskiej Policji. Jednym z większych zleceń była dostawa 600 furgonów wypadowych na bazie Mercedes-Benz Sprinter 316CDI, które zrealizowano w latach 2011-2012. Ponadto, w fabryce powstało m.in. 103 więźniarek opartych na podwoziu Renault Master 150 dla Służby Więziennej.

Od 2001 roku w zakładach produkowane są także minibusy na podwoziach pojazdów dostawczych. Ich nazwy zazwyczaj nawiązują do modelu samochodu, który stanowi ich bazę. Wykorzystywane są podwozia różnych marek, takich jak Ford, Iveco, Mercedes-Benz, Opel, Renault oraz Volkswagen. Początkowo zajmowano się jedynie przeróbkami furgonów na autobusy, jednak z czasem zaczęto wytwarzać autobusy o oryginalnej konstrukcji.

8 czerwca 2011 roku miała miejsce prezentacja prototypu niskopodłogowego autobusu miejskiego klasy maxi AMZ City Smile CS12LF, który jest w stanie pomieścić maksymalnie 105 pasażerów. W tym samym roku podpisano pierwszy kontrakt na ich dostawę do Krakowa. We wrześniu podczas targów MSPO 2011 zaprezentowano opancerzony pojazd wielozadaniowy AMZ Świstak, przeznaczony dla jednostek specjalnych. Z kolei w styczniu 2014 roku zaprezentowano prototyp samochodu osobowego Syrenka.

Na podstawie umowy z 2013 roku firma rozpoczęła produkcję prototypów pojazdu AMZ Bóbr-3, który ma zastąpić dotychczas używane pojazdy BRDM-2 w Wojsku Polskim. To przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu Nowego Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego pod kryptonimem „Kleszcz”. W lutym 2024 roku podpisano umowę ramową z Agencją Uzbrojenia, która dotyczy pozyskania 286 LOTR Kleszcz w latach 2025 – 2035. Pierwsza umowa wykonawcza ma być zawarta jeszcze w roku 2024.

W początkowym okresie produkcja autobusów rosła, jednak wkrótce zaczęła spadać ze względu na przeniesienie części pracowników do produkcji modelu Dzik-3 dla Iraku. Sprzedaż w Polsce w latach 2003-2007 wynosiła kolejno: 60 sztuk w 2003 roku, 79 sztuk w 2004 roku, 56 sztuk w 2005 roku, 39 sztuk w 2006 roku oraz 27 sztuk w 2007 roku. Eksport rozpoczął się w 2005 roku, a jego wynik w kolejnych latach to: 7 sztuk w 2005 roku, 24 sztuki w 2006 roku oraz 2 sztuki w 2007 roku.

Program produkcyjny autobusów obejmuje:

  • AMZ LT46M – miejski, baza VW LT46,
  • AMZ Transit – lokalny, baza Ford Transit,
  • AMZ 50C13/15 – lokalny, baza Iveco Daily 50C13/50C15,
  • AMZ 65C15 – lokalny, baza Iveco Daily 65C15,
  • AMZ Vario – lokalny, baza Mercedes-Benz Vario,
  • AMZ Movano – lokalny, baza Opel Movano,
  • AMZ Master – lokalny, baza Renault Master,
  • AMZ Sprinter – kombi, baza Mercedes-Benz Sprinter,
  • AMZ Crafter 50 – kombi, własne nadwozie na podwoziu Volkswagen Crafter,
  • AMZ 65C15 Ramzar – kombi, własne nadwozie na podwoziu Iveco Daily 65C15,
  • AMZ Boomerang – turystyczny, własne nadwozie na podwoziu Renault Midlum,
  • AMZ City Smile CS12LF – miejski, 12-metrowy,
  • AMZ City Smile CS10LF – miejski, 10-metrowy,
  • AMZ City Smile CS10E – miejski elektryczny, 10-metrowy.

Przypisy

  1. Tomasz Wachowski. Rodzina Turów z AMZ-Kutno. „Wojsko i Technika”. Nr 9/2022, s. 68-74, wrzesień 2022.
  2. Inwazja KLESZCZY w Siłach Zbrojnych RP [online], www.wojsko-polskie.pl [dostęp 02.03.2024 r.]
  3. Paweł Rygas: Nowa polska marka. Prototyp już jeździ! Mamy zdjęcia. Interia.pl. [dostęp 24.01.2014 r.]
  4. a b c d e f g h i Mateusz Multarzyński, 15-lecie AMZ-Kutno, „Nowa Technika Wojskowa” nr 9/2014, s. 92–95.
  5. Świstak dla specjalsów [online], Altair, 05.09.2011 r. [dostęp 06.09.2011 r.]
  6. Udany jubileusz AMZ [online], Kutno.com.pl, 08.06.2011 r. [dostęp 08.06.2011 r.]
  7. a b Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego nr 0000581019 [dostęp 11.03.2018 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

Exdrob | Polfarmex | Hoop Polska | Miflex | Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie

Oceń: AMZ-Kutno

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:19